Alexander-Technika  -  AT studio | Alexander-technika és különböző területek | Zenészek és AT

 

Zenészek és az Alexander-technika

 

 

Az Alexander-módszer sok évtizede segíti a zenészek és énekesek munkáját és annak fejlődését. Számos külföldi zeneiskolában és zeneakadémián alap tantárgyként építik be az Alexander-technikát a tantervbe. A módszer nem arról szól, hogy javítsunk a testtartásunkon, ha fáj a hátunk. Ez a felelősség vállalás egy igen kifinomult formája az emberi növekedésben és fejlődésben.

Yehudi Menuhin (képen) is tanult Alexander-technikát. Továbbá: Sir Colin Davis, Sting, Barry Tuckwell, Ruth Laredo és más nagy zenészekMuzsikálás közben a zenész számos izomcsoportot működtet egyszerre, felváltva vagy kombinálva, végez befejezett és befejezetlen mozdulatokat. Ha a test képes megtanulni mindezt, akkor mi a probléma?

 Néhányak esetében semmi, de gyakran a nyak, váll, és egyéb testrész izmainak feszülése problémát okoz (nem csak a zenészeknél).

A hangszeren való játék izmok csoportjait veszi igénybe, melyek túlzott működtetése esetén a zenész hamar elfárad, és ezeket az izmokat játék közben már nem képes pihentetni. Minden alkalommal mikor a mozdulat ismétlődik, ahhoz kapcsolódva az izom is ismételten megfeszül, és ez a kettő olyan szoros összeköttetésben rögzül tudatos érzékelésünkben, hogy többé nem tudjuk elválasztani a szükséges mozdulatot a szükségtelen izomfeszültségtől.

A túlfeszült izmok tudatosítása az első lépés afelé, hogy képesek legyünk könnyedséggel játszani és megszabaduljuk az esetleges lámpaláztól is. Sok zenész játékát korlátozza a helytelen testhasználat, mivel ilyenkor a túlságosan feszülő izmoktól hamar elfáradnak ami természetesen befolyásolja a koncentrációt és ezzel együtt a játék minőségét, legyen az hegedű, zongora, trombita, dob vagy bármi más.

A legtöbb új növendéknél a munka alapvető mozdulatokkal kezdődik (pl. leülés, felállás), melyek során a zenészben tudatosodnak régi, berögzült mozdulatai, rossz szokásai. Megtanulja, hogyan szakíthatja meg ezeket a szokásokat, ezzel megengedve az új és helyes mozgásminták kialakulását.

zenei fejlődés Alexander módszer segítségével

Az Alexander-módszer tanulása során az a kérés a növendék felé, hogy hagyjon fel a tökéletességre való törekvéssel. Egy zenésznek, akinek az az egyik fő célja, hogy játék közben a hangszerhasználatot illetően minél tökéletesebb technikát sajátítson el, ez elég nagy kihívást jelenthet.

Miután a növendék elért egy bizonyos testhasználati szintet az alap mozgások közben, át lehet térni a terhelt mozgásokra, amikor extra erőt kell kifejteni (pl. hangszer tartása, ütése, fújása). Azonban ennek az időpontját gondosan kell kiválasztani. Nem ajánlom a hangszerrel történő munka elkezdését például ha a zenész nagyobb fellépésre készül a közeljövőben.

 Az Alexander-technika alkalmazása során a zenész megtapasztalja a gerincoszlop szabadságát, és a könnyedség érzetét. Tudatosítja az egyensúlyt, fejleszti a testtartást és koordinációt, javítja a koncentrációt és megtanulhatja úgy használni a hangszert, hogy az könnyed legyen és hosszantartó játék közben sem kezdődjön izommerevség. Ennek következtében a játék könnyűvé, élvezhetővé válik, a zenész koncentrációképessége lényegesen megnő, a zene minősége pedig javul.