Alexander-Technika  -  AT studio | Alexander-technika | Tévhitek



Frederick Matthias Alexander technikája nem minden problémára megoldás.

Az Alexander-módszer NEM

  • bármiféle kezelés
  • masszázs, és hasonlók
  • a gyógyítás egy formája (bár aktiválhatja a test természetes gyógyító folyamatait)
  • edzésprogram, testedzés
  • manipuláció
  • természetgyógyászat

 

TÉVES ELKÉPZELÉSEK AZ ALEXANDER-TECHNIKÁVAL KAPCSOLATBAN


Amikor az Alexander-technika témája felmerül egy társalgásban, gyakran azt veszem észre, hogy azok, akik már hallottak róla, téves ötletekkel állnak elő a technika mivoltát illetően. Ez nem meglepő, hiszen ez a módszer arra vonatkozik, hogy testünk hogyan és milyen minőségben működik. Kultúránk azonban nagy részben hajlamos hangsúlyozni azt, hogy mit csinálunk ahelyett, hogy hogyan csináljuk azt.



Itt olvasható néhány tévhit az Alexander-technikával kapcsolatban (Robert Rickover jóvoltából):

Tévhit 1.

Az Alexander-technika a fiziko-terápiák egyik típusa, mely az olyan állapotok helyreállítására szolgál, mint például hátfájás, feszes nyak és vállak stb.

Az természetesen igaz, hogy sok ember azért jár Alexander-foglalkozásokra, mert fájdalmuk van és azt mondták nekik, hogy a technika segíteni fog. És nagyon sokuknak segített. Azonban az Alexander-tanárok nagyon óvatosan mutatják be munkájukat, mint az természetes, nevelői munka; mi megtanítjuk az embereknek, hogyan válhatnak érzékenyebbé a testük által küldött üzenetek fogadására és hogy ezekre hogyan válaszolhatnak segítő és építő jelleggel.
Másképp szólva, precízen megmutatjuk tanítványainknak, hogy mi az amit gondatlanul tesznek magukkal ami a természetes működés útjába áll – és hogy hogyan tudnak ülni, állni, mozogni és mindennapos teendőket végezni anélkül, hogy káros feszültséget okoznának testükben.
A fájdalom megszűnése gyakran a túlzott izomfeszültség feloldásával történik meg, de az Alexander-tanár nem tudja megjósolni, hogy ez mikor és hogyan történik meg, és ami azt illeti, nem tud garanciát vállalni, hogy ez egyáltalán megtörténik. Néha a növendék előre nem látható terápiás eredmények reményében érkezik a tanárhoz. Valaki azért jön foglalkozásra, mert fáj a háta, majd egy idő múlva észre veszi, hogy asztmás tünetei csökkentek.

Tévhit 2.

Az Alexander-technika olyasvalami, amit fontolóra kell venned, ha idősödő ember vagy - a testtartási szokások túl mélyen rögzültek ahhoz, hogy meg lehessen őket változtatni egy bizonyos kor után.

Az igaz, hogy káros szokásainktól könnyebb megszabadulni fiatalabb korban. Valójában F. M. Alexander a módszer kifejlesztője úgy érezte, hogy a legjobb hely a módszer tanítására az általános iskola. Más részről a legtöbb gyermek nem kifejezetten érdekelt testtartásukban és test koordinációjukban mivel a káros szokások, amiket elsajátítanak, még nemigen okoznak problémát.
Ami a tényeket illeti, sok Alexander-tanár nem éppen fiatal. John Dewey Professzor (filozófus) majdnem 60 éves volt mikor részt vett az első foglalkozáson. George Bernard Shaw, a nagyszerű darabíró 88 volt! Jelenleg is van egy növendékem, aki 70’-es évei végén jár, és az utóbbi néhány hónapban fedezte fel, hogy mit jelent könnyedén és élvezettel játszani csellón.

Tévhit 3.

Alexander-módszert tanulni sokáig tart, drága és bonyolult. 

Valóban, néhányan (mint jómagam is) mélyen érdeklődnek az Alexander-módszer folyamata iránt, nem ritkán éveken át járnak foglalkozásokra, sőt, bevállalják a három éves, intenzív tanfolyamot és tanárokká válnak.
Az is igaz, hogy a technika olyan gondolkodásmódot kér tőled önmagaddal kapcsolatban, amihez valószínűleg nem vagy hozzászokva, de az elvek melyeken a technika alapszik valójában nagyon egyszerűek. Igazán, az Alexander-technikát néha úgy is hívják „Alkalmazott józan ész”.
Az Alexander-technika foglalkozások ára, általában egy masszázs árával állítható párba. Itt hozzátenném, hogy néha a tanár felajánlja az iskolás csoportoz való csatlakozást, ami jelentősen csökkenti a költségeket.