Alexander-Technika  -  AT studio | Alexander-technika és különböző területek | Színészek és AT

 

 

Alexander-technika Színészeknek

 

Robin Williams tanulta az Alexander-technikátAz Alexander-technika, több mint egy évszázada felbecsülhetetlen eszköz a színészek és előadók számára, ha előadásuk, játékuk fejlesztéséről van szó.   F. M. Alexander, Shakespeare-előadóművész volt, és azért fejlesztette ki módszerét, hogy felülkerekedjen mélyen rögzült testhasználatiPatrick Stewart tanulta az Alexander technikát szokásain, melyek hátráltatták őt az előadásokon. Később sokaknak, köztük ausztrál és brit színészeknek segítet legyőzniük fizikai szokásaikat, melyek többek között koordinációs és légzési problémákat okoztak.


A mai napig, számos egyetemen tanítják az Alexander-módszert színészi szakokon. (The Actors Studio in New York, University of California at Los Angeles, Juilliard, American Conservatory Theater, Yale, George Washington University, Brandeis, New York University/Tisch School, University of North Carolina, University of the Arts in Philadelphia, and University of Washington.) További színészi iskolák is kínálnak Alexander-technika-órákat, főként az Egyesült Államokban.

 

Sok híres színész is tanulta a módszert, köztük: Robin Williams, Paul Newman, William Hurt, Delroy Lindo tanult Alexander módszertJeremy Irons, Joel Gray, Mary Steenbergen, John Cleese, Patrick Stewart, KevinMaggie Smith tanulta az Alexander-módszert Kline, Joanne Woodward, John Houseman, James Earl Jones, Julie Andrews, Christopher Reeve, Ben Kingsley, Keanu Reeves, Juliette Binoche, Anthony Perkins, Hillary Swank, Madonna. 


 

A színészet, ha úgy tetszik a válaszadás képessége mozdulatra, a hangra, a partnerre, a közönségre. Ezért rendkívül fontos, hogy a színész tudatosan befolyásolni tudja válaszait a külső környezetre. Megtanulja, hogyan legyen képes döntést hozni mindenféle stimulusra adott válaszai között.


Keanu Reeves tanult Alexander TechnikátAz Alexander-technika felfedezőútra viszi a színészt elsődleges eszközei, hangja és teste kiismerésében, valamint ezek használatának fejlesztésében. A növendékek megtanulják felismerni és megváltoztatni azokat a szokásaikat, melyek akadályozzák a fizikai könnyedséget, szabadságot, és kontrolt. A módszer arról szól, hogy gondolkodunk, csinálunk valamit és, ahogy gondolkodunk, az hogyan hat arra, amit csinálunk. Ez a színészetben rejlőJulie Andrews tanult Alexander-technikát kulcs, mely akkor nyitja meg az ajtót, mikor figyelmünk a „mit csinálok”-ról, a „hogyan csinálom”-ra helyeződik át. Ekkor az ember megérti, hogy egy berögzült, mindennapi mozdulatot, melyet mindig ugyanúgy csinálunk, sokféleképpen lehet végrehajtani, és a választás csupán rajtunk áll.


Annak ötlete, hogy együtt gondolkodjunk a mozgással, hűen emberi mivoltunkhoz, intelligens módon fejleszti testhasználatunkat minden tevékenységben. Megjelenésünk, reakcióink, előadásunk, éneklésünk és játékunk függ attól, mi zajlik közben fejünkben.


Paul Newman tanult Alexander TechnikátAz Alexander-technika úgyszintén szól a változásra való hajlandóságról. Könnyen beleeshetünk abba a csapdába, hogy előadás, próba közben, vagy egyszerűen a hétköznapi életben azt próbálgatjuk, ami egyszer márJohn Cleese tanult Alexander Technikát működött, ahelyett, hogy elengednénk, és felfedeznénk, hogy mennyi minden lehet még alkalmas fejlődésünkre. Ezzel a célhódító hozzáállással két probléma van. Az egyik az, hogy a sikerélmény után addig próbálkozunk ugyanazon mozdulat végrehajtásával, míg abból egy újabb szokás alakul ki. A másik probléma az, hogy célunk elérése végett megcsináljuk a mozdulatot ahelyett, hogy hagynánk megtörténni. Az akarás következtében izmaink túl fognak működni, ami korlátozza a mozgás szabadságát és a légzés teljességét, és ezzel az ördögi kör kezdődik elölről.


Juliette Binoche tanult Alexander TechnikátA színésznek előadás közben testével beszélnie kell. Elmesélni érzelmeket, egészségi állapotot, társadalmi hovatartozást, életszemléletet, életstílust, elmeállapotot és így tovább. A helyes testtartás fogalmát sokanBenjamin Bratt tanult Alexander Technikát összekeverik a szép, vagy egyenes tartással, ami nem feltétlen jelent a test számára szabadságot. Tehát, a testhasználat fejlesztésének és tökéletesítésének célja, a test szabadságának elérése.

           Christohper Reeve tanult Alexandet Technikát       Hilary Swank tanult Alexander Technikát

 

 

Mit nyújt az Alexander-technika a színészeknek?

 

  • Szabad, könnyed testhasználatot 
  • bőséges mozgásmintát Madonna tanult Alexander Technikát
  • koordinált mozgást 
  • kontrolált légzést 
  • lehetőséget a választásra
  • sérülések megelőzését
  • állóképességet
  • egy új szemléletet, mely következtében elszabadul a képzeleterő és fejlődik a kreativitás
  • magabiztosságot
  • önkifejezés fejlődését
  • az olyan szokásos mozdulatok mellőzését, melyek hátráltatják a koordinációt és légzést, és melyek nem tartoznak a karakterhez
  • fejleszti a térérzékelést
  • nagyobb fokú nyitottságot
  • lámpaláz leküzdését
  • energia felszabadítását
  • tökéletesíti a testtartást

 

 

Az oldalon látható személyek tanulták az Alexander-módszert!