Alexander-Technika  -  AT studio | Alexander-technika | Érdemes tudni

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

"Nem azért jöttél foglalkozásra, hogy gyakorlatokat végezz, vagy megtanulj valamit helyesen csinálni, hanem, hogy felismerd a situmulust ami helytelenül irányít és megtanuld kezelni."
F.M. Alexander

Amit egy Alexander-foglalkozásról kezdőként tudni érdemes


Először is, nem kell levetkőzni és semmiféle speciális ruhára nincs szükség. Azonban, mivel az asztalmunka (fekvő helyzetben) gyakran része a foglalkozásnak, hölgyeknek célszerű nadrágot viselni a szoknya helyett. A kényelmes, vékony ruházat segítséget nyújt önmagunk érzékelésében, és láthatóvá teszi a tükörben izmaink, csontozatunk elhelyezkedését.


Az Alexander-foglalkozás nem jár fájdalommal, nem tartalmaz agressziót, és nem lehet vele ártani. Ellenkezőleg, segít a növendéknek elengedni a felszültséget és a káros megszokásokat melyek a feszültségért felelősek.

 

Mit csinál a tanár az Alexander-foglalkozáson?

A tanár megfigyeli testtartásod és mozgásmintád. Ugyancsak, kiegészítve a vizuális információt, a foglalkozás rendkívül fontos részeként, kezét gyengéden a nyakra, vállra, hátra stb. helyezi így jut több információhoz testtartásoddal, légzés- és mozgásmintáddal kapcsolatban.
Míg a tanár keze információkat gyűjt tested használatáról, információt közvetít feléd. A kezek gyengéden vezetik tested és támogatják a felesleges izomfeszültségek feloldását.
Természetesen a tanár némiképp változtat tanításán éppúgy, mint bármelyik más csoporthoz tartozó szakmabeli, variációi vannak a különböző személyiségeknek és tanítási stílusoknak. Némely tanárok első alkalommal többet magyaráznak, és szóbeli utasításokat adnak, mások inkább arra koncentrálnak, hogy segítsenek új tapasztalathoz jutni, megérezni a mozgás és rugalmasság szabadságát. Némely tanár széles, íves mozdulatokat tesz, mások meg csak minimálisan mozognak.

A módszer a tanár és növendék közötti kapcsolatteremtésen keresztül teljesedik ki, ami látszólag nem több mint érintés. Az érintés által, információ közvetítés történik a tanár kezén át minek hatására olyan (érezhető de nehezen megfogalmazható) belső folyamatok indulnak meg, melyek rendszeres gyakorlással jóformán rendet tesznek a testben.

 

Milyen hosszú egy foglalkozás és hány alkalomra lesz szükségem?

Mindenek előtt azt javaslom, vegyél részt 1 foglalkozáson, hogy el tudd dönteni, neked való-e a módszer, vagy sem.

Általában egy foglalkozás 30-45 perc és ebből néhányra szükség lesz, hogy a tanár egyáltalán ötletet tudjon meríteni, hogy milyen gyorsan fogsz fejlődni. Mivel valami újat sajátítasz el, sok fog azon múlni, hogy ezzel milyen messzire szeretnél eljutni. A növendékek többsége néhány hónapra jön, mialatt 20-40 foglalkozáson vesznek részt, majd később időről időre visszajárnak „emlékeztető” órákra.
Az elején a növendékek ösztönözve járnak elég rendszeresen, ha tehetik 3-4 alkalommal hetente. Ez a mozdulattal kapcsolatos új szemlélet és gondolkodás miatt van, ami olyannyira ismeretlen terület, hogy az elején nem ritkán szükséges egy kis extra segítség. Azok számára, akiknek mélyen rögzült helytelen önhasználati szokásaik vannak, javasolt eleinte minél gyakrabban (akár naponta) járni Alexander-foglalkozásra azért, hogy az idegrendszernek minél kisebb legyen az esélye elfelejteni a következő foglalkozásig azt, amit tanult. 

 

Az első tény, ami miatt az Alexander-technika annyira enigma az azt tanulók számára az, hogy semmi újat nem tanulsz általa. Minden, amit tanulsz, már tudtad korábban, de nem tudtad, hogy tudtál róla, és a jelenben sem tudod, hogy éppen mit tanulsz vagy a jövőben mikor történik majd valami, csak ha már megtörtént ismered fel. Zavarosnak hangzik? Sebaj. Ez is hozzátartozik az Alexanderi megtapasztaláshoz. Valójában, ha tanulni próbálsz valamit, csak azt éred el, hogy megakadályozod, hogy a tanár, megtanítsa neked amiért ott vagy, ami nem más, mint nem csinálni azokat a dolgokat, amikről máskülönben nem is tudod, hogy csinálod. Hát ezért fáradsz el a nap végére:-)

 

Miben lehet a segítségedre?

Az Alexander-módszer segítségével:

  • könnyedebben, energikusabban tudsz mozogni
  • minden szempontból (fizikailag, lelkileg és szellemileg) tudatosabb leszel
  • nem koptatod el időnap előtt testedet
  • észreveszed magadban a fölösleges izomfeszültséget
  • megtanulod, hogyan szabadulj meg az izomfeszültségektől
  • nem vesztegeted energiádat
  • új módon, hatékonyabban mozogsz, ezért estére sem fáradsz el
  • felismered viselkedési mintáidat, és ha akarod, ezeket meg is változtathatod
  • megszokott cselekvések közben tudatosabb leszel, ez pedig lehetővé teszi, hogy megfelelő döntéseket hozz
  • újra felfedezed a gyermekkori mozgás könnyedségét
  • igazán szabadnak érezheted magad

  

Az alábbi területeken sikerrel alkalmazzák:

  • fejfájás, fáradékonyság, nyugtalanság, figyelem szétszórtsága, bizonyos pszichés eredetű
  • egyéb panaszok
  • gerincsérveseknél műtét után segít megakadályozni a kiújulást vagy újabb sérv létrejöttét,
  • időnként elkerülhető a műtéti beavatkozás, a sérv visszafejlődik
  • funkcionális dadogás esetében
  • fülzúgás esetében
  • enyhe mozgásszervi elváltozások javíthatóak azáltal, hogy a mozgás szabaddá válik
  • oxigénhiányos állapot következtében rögzült kényszer izomtartások feloldásánál (szellemileg nem károsult személyek esetében)
  • hátfájás, derékfájás
  • tarkómerevség
  • beesett mellkas
  • visszér problémák
  • légzési és emésztési nehézségek 

 

 

Hogyan válasszunk AT tanárt?


Magyarországon jelenleg 20 és 30 között van az aktív Alexander-technika tanárok száma, és ezek jelentős része Budapesten dolgozik. A legtöbb tanár a 3 éves képzés elvégzése után csatlakozott valamely nemzetközi Alexander-technika szervezethez, ám vannak olyan nagyszerű tanárok is, akik nem tagjuk ilyen intézménynek.
Mivel az Alexander-technika olyan, mint a nyelvtanulás (gyakorlatilag soha nem ér véget), ezért nincs olyan tanár, aki befejezte tanulmányait, és nem kell tovább fejlődnie. A lelkiismeretes tanárok rendszeresen járnak továbbképzésekre, konzultálnak más AT tanárokkal és végeznek otthoni kutatómunkát.
A jó tanár kiválasztása kihívás lehet, főleg azok számára, akik még sosem voltak AT foglalkozáson. Gyakran tapasztal a tanítvány a foglalkozás után könnyű testérzést, belső szabadságot, kiegyensúlyozottságot. Azonban vannak, akit mindezt nem tapasztalják meg mindjárt az első órákon, de ez nem azért van, mert a tanár nem felkészült.
Érdemes megfigyelni a tanár testhasználatát (tartását, egyensúlyát, mozgását), bár hozzá tenném, hogy ennek kifogásolhatósága (laikus számára) még mindig nem feltétlen tükrözi a tanár felkészületlenségét, mivel nem ismerjük azok hátterét.
Ha nem ismersz senkit, aki tudna neked AT tanárt ajánlani, azt javaslom, próbáld ki azt, aki számodra szimpatikus, de ha úgy érzed, nem kapod meg tőle, amiért oda mentél, ne hagyj fel a technikával, próbálj ki egy másik tanárt.

 

Mennyibe kerül egy foglalkozás?

Az Alexander-technika ára legtöbbször foglalkozásonként fizetendő. Egy foglalkozás átlagosan 5-6000Ft-ba kerül Magyarországon.

 

 

Mindenki ismeri az érzést, amikor reggel felkel az ágyból, és alig bírja vonszolni magát. Nehezek a karok, fáj a hát, a nyak, merevek a lábak és nincs kedvünk semmihez, de legfőként mozogni. Majd elmegyünk egy Alexander-foglalkozásra, és úgy jövünk ki, hogy nem érezzük testünk súlyát, szinte lebegünk a föld felett, nyakunk szabad, a mozdulatokat erőfeszítés nélkül hajtunk végre. Olyan érzés ez, mintha a gondolat direkt működtetné a testet izommunka nélkül, és hirtelen mindenre nyitottá válunk.