Alexander-Technika  -  AT studio | Miért nem működik a Húzd ki magad?
Blog témakörök:Összes bejegyzés: (17)

Miért nem működik a „Húzd ki magad!” ?

Mondták már neked, hogy „Húzd ki magad! Ne állj olyan görbén!” stb? Észrevetted már, hogy bármilyen kitartóan mondogatják és bármilyen szófogadó is vagy, nem történik változás? Kihúzod magad, majd egy idő után visszagörnyedsz.

A görbén tartott hát esetén egyes izmok el vannak ernyedve, más izomcsoportok azonban jobban dolgoznak a kelleténél. Ezek főként mély izmok, melyek a csontok egymáshoz viszonyított helyzetén változtatnak. Amikor egy helytelen testtartásból kihúzod magad, nem csinálsz mást, mint más izomcsoportokat feszítesz meg annak érdekében, hogy hátad kiegyenesedjen. Ezek az izmok azonban hamar elfáradnak és úgy engeded vissza hátad a megszokott pozícióba, hogy észre sem veszed. A helytelen testtartás tulajdonképpen az izmok használatának rossz szokása, melyek stabilan rögzültek idegrendszerünkben. Mivel ez hosszú idő alatt alakul ki, az idegrendszernek volt ideje hozzászokni, ezért az érzet átalakul és az új pozíciót érzékeled helyesnek. Így nyilván, mikor kihúzod magad nemcsak izommunkával „megcsinálod” a pozíciót de még rendellenesnek is érzed.

Mitől változhat testtartásod vissza az anatómiailag helyes pozícióba, ha nem attól, hogy kihúzod magad?

 

 

Testednek olyan impulzusokra van szüksége, melyektől megérzi hogyan történnek apró mozdulatok annak hatására, hogy megengeded izmaidnak, hogy visszakerüljenek helyükre és mindezt úgy, hogy nem húzod vissza. Például hogyan tudod a vállad nem visszahúzni, hanem visszaengedni az anatómiailag opcionális helyre vagy helyzetbe. Ilyenkor a testhelyzet változtatás nem izomfeszítés, hanem izomlazítás következtében történik meg. Lehet ez olyan apró változás is, amit a tükörben még nem látsz, de az érzet máris más lesz tőle. Az ilyen testi történések ismételgetésével az idegrendszer ismét alkalmazkodik az új ingerekhez (mint ahogy azt tartásod elromlásakor tette) és új szokások alakulnak ki.

Nyilván nem várhatod, hogy testtartásod egy nap alatt rendeződjön, mikor azt évek alatt rontottad el és még több évig gyakoroltad azt. Azért ne ijedj meg, közel nem tart olyan sokáig a „helyreállítás”, mint amennyi ideig azt rosszul csináltad, de azért nem árt, ha nem vársz csodát 7 nap alatt. A szükséges impulzusokat az Alexander-módszer tanítója tudja neked átadni, ha rendszeresen jársz hozzá.

 

Egy gyakorlat, mely tanár nélkül is hasznosan alkalmazható:
Reggel mielőtt elindulsz otthonról, feküdj a hátadra 10 percig (lehetőleg szőnyegre vagy plédre). A fejed alá tehetsz 1-2 könyvet, hogy kényelmes legyen. Lábaidat húzd fel úgy, hogy talpaid is a szőnyegen legyenek, de térdeid ne feszüljenek. Karjaid behajlítva, tenyered a hasfaladon pihenjen. Amikor elhelyezkedtél kényelmesen, többet meg sem kell mozdulnod, a többi agymunka.

Képzeld el gerinced és lásd csigolyáidat, ahogy egymás után sorakoznak. Minden egyes csigolyának van egy kicsi tere, és terüket megtartva rendeződnek sorba. Képzeld el, ahogy gerinced hosszában nyúlik, hátad pedig szélesedik. Törzsed szétterül a szőnyegen, mint egy leeresztett lufi. Lélegezz! Néhány percig maradj így és tapasztalj! Figyeld meg, hogy melyik testrészed, milyen kapcsolatban van a padlóval, és, hogy melyik részen mit érzel! Ha a nyakad feszül, valószínűleg túl magasan van a fejed. Mellkasod domborodik, bordáid légvételre tágulnak. Memorizáld ezt az érzetet, majd ha eleged van, kellj fel! Ha már talpon vagy, emlékezz az érzetre, amit a földön fekve éreztél. Indulj utadra, de nap közben néhányszor emlékezz milyen volt reggel hátadnak a földön!

 

Mennyire tetszett ez a cikk?  
(a biztonsági kód kitöltése szükséges a szavazáshoz)
biztonsági kód *:
szavazat elküldése

Írd meg a véleményed erről a cikkről:
(a csillaggal jelölt mezők szükségesek, az e-mail cím nem jelenik meg)
Név *:
e-mail cím *:
weboldal:
hozzászólás *:
biztonsági kód *:
hozzászólás rögzítése