Alexander-Technika  -  AT studio | Ha a villamoson arra törekszel, hogy minnél előbb helyet találj
Blog témakörök:Összes bejegyzés: (17)

Ha a villamoson arra törekszel, hogy minél előbb helyet találj


Azok számára, akik rendszeresen használják a tömegközlekedést, valószínűleg ismerős jelenség az ülőhelyért folyó küzdelem. Nap mint nap találkozom ülésekre ugró/huppanó, elégedett fiatalokkal, ülőhely nélkül maradt, elégedetlen középkorúakkal, hálás, ülésre ajánlott idősekkel és ezen korosztályok variációival. Véleményem szerint, a leülés szükségessé válása nem korosztályfüggő, bár egyet értek azzal, hogy a fizikai kondíció romlik az idő múlásával, ami valóban nehezíti az állást.

Amikor tartásunk helytelen, a tömegközlekedésen való álló utazás közben, különböző kellemetlen tünetekkel szembesülünk, mint például a lábak zsibbadása és/vagy sajgása, derékfájdalom, nehéz testérzet, nehézlégzés, rossz közérzet.
Szinte minden nap hallok olyan beszélgetést a villamoson, mely a derékfájdalomról szól, pedig naponta csak kétszer 45 percet utazom. Ha te is ilyen derékfájós vagy, talán azt gondolod, hogy masszőrhöz vagy csontkovácshoz kell menned, hogy elmúljon derékfájdalmad. Nem rossz terv! Aznap feltehetően jól fogsz aludni. Azonban ha továbbra sem változtatsz a testhasználatodon, és ugyanazt teszed, mint azelőtt, akkor másnap miért ne térne vissza derékfájdalmad?

A hosszan tartó egyhelyben állás nem csak kényelmetlen és megterhelő, ha azt nem helyesen tesszük, de egészségkárosító is. Márpedig, ha fáj a derekad, vagy lábad utazás közben, elég valószínű, hogy valamit nagyon nem jól csinálsz.

 

Ez a derékfájdalom a derék izmainak túlterheléséből adódik, melynek állandóságát meg lehet változtatni testhasználati szokásaink megváltoztatásával. Mivel a test egy rendszer és egységként működik, a testhasználat egészének átnevelésére van ehhez szükség. Rosszul rögzült mozdulatainkat, testünk részeinek elhelyezkedését, izmaink használatát újra lehet tanulni, illetve emlékeztetni lehet az idegrendszert arra, hogy is volt ez korábban. Gyakran előfordul, hogy a mozgás újranevelése közben egyéb problémák is megszűnnek, ugyanúgy, ahogy testünk használatának elromlásával a problémák idővel láncszerűen követik egymást.

 

Derekunk tehermentesítésére rendkívül hatékony módszer a majomállás (ha már a villamoson hanyatt feküdni nem ildomos), amit némi gyakorlással úgy is fel tudunk venni, hogy mások azt nem veszik észre. A majomállás egy teljesen alap, természetes pozíció, melyet a kis gyermekek is előszeretettel alkalmaznak. Érdemes megfigyelni őket.

Az 1. ábra a majomállást mutatja be, melyet lehet fokozni rugózással, mélyebbre ereszkedéssel. Miközben a lábak stabilan kapcsolódnak a talajhoz, a gerinc szabadon hosszabodik a derék túlzott görbítése nélkül.
2.ábra: még mindig majom állás, de már nem annyira látványos. Azonban pihentető, könnyed pozíció. Stabil kapcsolat van a talaj és a lábak között, a nyak szabad, a gerinc felfelé irányul. 
  

                                             

Sajnos, ülés közben is vannak problémák. Főként az ülésekkel, melyeket az, az ember, aki tervezte őket, egészen biztosan nem használ. Ugyanis, ha magunk elé képzeljük egy egészségesen, ülő embert, ugye ezt látjuk

A  fej, a nyak és a hát egymáshoz való viszonya kiegyensúlyozott,  minden testrésznek megvan az alátámasztása, így nincs szükség felesleges izommunkára ahhoz, hogy ne essünk szét. A felső testnek meg van a  felfelé irányultsága, a lábak pedig stabil kapcsolatban vannak a talajjal. Mivel a törzs természetes pozícióban van, a szervek stresszmentesen tudnak működni.

…ahol a gerinc, függőlegesen helyezkedik el, az alátámasztást a fejnek és minden csigolyának az alatta lévő csigolya adja, míg az ülés támasztja alá az ülőgumókat. Ezzel ellentétben, a legtöbb ülésen (legyen az tömegközlekedés, autó ülés vagy színházi szék), a legtöbben így ülnek, mivel a kontrolálatlan ülésbe süppedés és az ülés formája ezt teszi lehetővé

A hát felveszi az ülés formáját és a támlára bízza a támaszt. A nyak hátul megrövidül, a fejet alátámasztás híjján a nyakizmok tartják meg. A mellkas térfogata csökken, ezáltal a benne lévő szervek funkciója romlik. A mellkas előre esése és a medence  egyidejű hátrabillenése megrövidíti a törzs első részét, ezért a hasüregben lévő szervek is nyomódnak. Ráadásul, ez még egy olyan pozíció, amit a hétköznapokban normálisnak látunk. Gyakran találkozom olyan esettel, mikor a gerinc csaknem 90 fokban hajlott ülés közben. Olyankor a szemek előre nézéséhez a gerinchez viszonyítva a fejet sokkal jobban hátra kell feszíteni.


…ahol a gerincoszlop még véletlenül sem felfelé irányul, a vállak előre esnek, a mellkas behorpad (ami nehezíti a légzést, akadályozza az emésztést, csökkenti a szív pumpálásához szükséges teret, és még folytathatnám), a nyak megrövidül, a derék terhelődik stb.
Tehát, a derékfájdalomra nem az a legjobb megoldás, ha felvesszük a rosszul tervezett ülések formáját, habár pillanatnyi megoldásnak tűnik, mégsem adja meg a testünk helyes használatához szükséges stimulust.
Ha már megtanultuk helyesen használni magunkat, önmagunktól megtaláljuk az üléseken ülve azt a pozíciót is, mely nem húz bennünket vissza a rossz testhasználatba. Ez azért van így, mert ha mégis kontrolálatlanul ülünk ezeken az üléseken, nem telik el 10 perc és fájni fog a hátunk, mivel idegrendszerünk már helyesnek fogadta el az addig helytelennek érzett helyes testérzetet. Tehát, ha az idegrendszer által is elfogadott helyes tartással felveszünk egy terhelő pozíciót, azt testünk jelzi. Ha gerinced jól rendezett, nagy valószínűséggel állva is jól érzed magad utazás közben, de ha mégis le szeretnél ülni, azt javaslom, hogy ülj teljesen hátra az ülésen, de ne dőlj neki a támlának, csak addig, míg gerinced függőleges helyzetben van, mintha fejedből lógna ki.
Azok számára akiket testtartási problémák gyötörnek, az a jó hírem van, hogy van megoldás.
A rossz hír az, hogy sajnos eddig egyetlen olyan módszer ismert, mely bizonyítottan és hosszútávon működik és a testtartás látványosan javítható vele. Alexander-technikának hívják. Még egy jó hír: most már Magyarországon is elérhető.

 

Tóth Katalin írta:
2010-03-05
Nagyon tetszik a módszer, szivesen részt is vennék csoportos oktatáson, mert az alkalmankénti 5.ooo,- -ft.os dijat 3o-4o alkalommal nem tudnám kifizetni. Tisztelettel Tóth Katalin
Papa írta:
2010-11-16
Jó cikk, bár az utolsó három sor nem tudom mennyire igaz. Én úgy tudtam hogy a Feldenkrais módszerrel is el lehet érni ugyanezt a hatást. Ill. nekem nagyon sokat használt pedig csak nemrég óta csinálom. A cikk írójának mi a véleménye róla
Tósoki Anita írta:
2010-11-24
Kedves Papa
Köszönöm a hozzászólást. Az Alexander-technika és a Feldenkrais-módszer nem zárják ki egymást, sőt, személyes véleményem szerint párhuzamos gyakorlásuk segíthetik a tanítványt a test-tudat fejlődésében. Amennyiben Önnek a Feldenkrais-módszer hatékonynak bizonyul, támogatom Önt annak folytatásában. Ami az Alexander-technikát illeti, az nem jobb vagy rosszabb egyéb módszereknél, hanem egyszerűen más. A testtartás egy kiadós torna, vagy masszázs után is javulhat. A kérdés az, hogy ezzel a megváltozott helyzettel mennyi ideig vagyunk képesek élni, illetve, hogy a tanulási folyamat eredményeképpen mennyi alternatívát találunk még a harmonikus koordinációra.
Mennyire tetszett ez a cikk?  
(a biztonsági kód kitöltése szükséges a szavazáshoz)
biztonsági kód *:
szavazat elküldése

Írd meg a véleményed erről a cikkről:
(a csillaggal jelölt mezők szükségesek, az e-mail cím nem jelenik meg)
Név *:
e-mail cím *:
weboldal:
hozzászólás *:
biztonsági kód *:
hozzászólás rögzítése