Megoldás helytelen testtartásra
Miért megoldás az Alexander-módszer a helytelen testtartásra?
Alapvetően minden ember testtartása 4-5 éves koráig mondhatni tökéletes, hacsak nem kényszerül rendszeresen, helytelenül kialakított babakocsiba, vagy más eszközbe, mely meghatározza a testrészek egymáshoz való helyzetét. Ilyenkor még az idegrendszeri beidegződések (melyek folyamatos visszajelzéseket küldenek az agyba a mozdulatok végzésekor) eredeti állapot szerint működnek. Ebben az állapotban a mozgáskoordináció és az egyensúly szinte tökéletes, aminek következtében a mozgás könnyed, és harmónikus. Az ember ösztönösen tudja, hogy hogyan tud a legenergiatakarékosabban, és biztonságosan mozogni. A mozgáskoordinációt és az egyensúlyt nem nehezítik és térítik el megfeszült izmok, így a mozgás szabad és élvezhető.
Az növekvés és fejlődés folyamán az ember alkalmanként felvesz újabb testtartásokat, gesztusokat és/vagy mozdulatsort a társadalmi hovatartozás kimutatása, az érzelmek kifejezése, és a környezethez való alkalmazkodás végett. A gyakran ismételgetett testtartás, és testhasználat lassan szokássá alakul, melyhez az idegrendszer kiválóan alkalmazkodik. Ez az idegrendszeri alkalmazkodás azzal jár, hogy amely testtartást valaha helytelennek éreztünk, azt a szokások felvétele után helyesnek fogadjuk el.
Erre jó példa a görbe hát. A görbe hátú emberek igen kevés hányada van annak tudatában, hogy sem a feje, sem a vállai nincsenek a helyükön. Éppen ezért görbe a hátuk. Sőt! Nem is tudják a helyére engedni fejüket és vállukat, maximum helyre tudják húzni, vagy feszíteni, amitől hamar elfáradnak és vállukat visszaejtik, fejüket előre tolják.
Az alexanderi tanítások gyakorlása során, a növendék megtanulja felismerni helytelen szokásait és elhagyni azokat. "Megállj"-t parancsol feszülő izmainak, és a testrészek szépen visszarendeződnek helyükre. A testtudat fejlesztésével megtanulja szándékosan mozgatni olyan izmait, melyről sokan nem is tudják, hogy tudatosan mozgathatók. Ismét megtanulja azt az érzetet, mely szükséges a helyes testhasználathoz. A módszer gyakorlása során a megváltozott, kordinációt tekintve helyesnek érzett, funkcionalitást tekintve helytelen testhasználatot nem visszakényszerítjük az eredeti állapotba (mint azt a "húzd ki magad!" vagy különböző tornagyakorlatok, masszázs, illetve egyéb módszer eredményezi), hanem visszaszoktatjuk. Így a növendék tanulmányai során egyre könnyebbnek érzi magát, energikusabb lesz, állóképessége növekszik, magabiztossága, autonómiája erősödik, és nem utolsó sorban, nem fárad el a változás következményeként.